Vision - Europas främst livsmedelsbutik!
ICA Kvantum Liljeholmens vision är att bli Europas främsta livsmedelsbutik. När Co2nsults fick uppdraget såg de till att framtidssäkra butikens kyl- och värmesystem genom att skriva in miljövänliga och energieffektiva CO2-aggregat i förfrågningsunderlaget, även besiktning och uppföljning av energisystemen ingick i ordern.
- Internt i butiken kallades den här ombyggnationen ”matresan” och en lyckad sådan blev det. Vi på Co2nsults är stolta över att vi har medverkat i det här uppdraget. I dag har ICA Kvantum Liljeholmen förvandlats till en fantastisk butik både miljö- som upplevelsemässigt, säger Sven Olsson, energirådgivare och konsult på SRECO/Co2nsults.
- Matresan är butikens väg mot att bli en butik med extra allt. Till sin hjälp har de bland annat haft IDEI [ai:di:ai] - ett prisbelönat design och produktionsbolag med snart 20 års erfarenheter av att arbeta med fysiskt varumärkesbyggande. Deras affärsidé bygger på en one-stop-shop. Det innebär att de kan ta ett projekt från idéfasen hela vägen till förverkligandet.
-Vi försöker genomföra vår kunds vision. ICA Kvantum i Liljeholmen ville skapa sig en unik identitet och förmedla den känslan och upplevelsen till butikens kunder. I dag är varje avdelning i butiken sin egen huvudperson. All personal i butiken är extremt kunnig oavsett avdelning. Vinbaren som serverar kvalitetsviner tillhör topp fem i Stockholm och har självklart en egen sommelier till hjälp, säger Jan-Ove Sönnerbo, butiksdesigner på IDEI.
Hur många andra butiker har egen vinbar, juicebar konditori och bistro med restaurangkök? De olika avdelningarna har fått namn och design för att skapa förväntan. Mejeridelen kallas Gården, avdelningen för kolonialvararor för Skafferiet, brödavdelningen för Bageriet och så vidare.
Butiken som helhet är genomtänkt och skapar upplevelser. Det är inte konstigt att den får besök från när och fjärran för att se vad man kan åstadkomma med en livsmedelsbutik.